GUIA DE LA i EL RESIDENT D'INFERMERIA FAMILIAR I COMUNITÀRIA

A la guia del resident, comuna a tot/es els i les IIR, es contempla la següent informació:

 

Centres docents / Programa especialitat

Cursos

Recerca

Comunitària

Guàrdies

Sessions

Retribucions

 

Rotacions


Avaluacions

Pàgines d’interès i Bibliografia

 

Centres docents

Els centres docents que acullen residents d’Infermeria en AFiC són:

  • Besos                              
  • Bon Pastor
  • Carles Ribas
  • Chafarinas
  • Roger (Badal)
  • El Carmel
  • El Clot
  • Encants
  • Gòtic
  • La Marina
  • La Mina
  • Passeig de Sant Joan
  • Poblenou
  • Raval Sud
  • Raval Nord
  • Sant Martí

Els hospitals de referència són:

  • Hospital Vall d’Hebron: 8 places 
  • Hospital de la Santa Creu i Sant Pau: 8 places 
  • Hospital Parc de Salut Mar: 2 places
  • Hospital Dos de Maig: 4 places
  • Hospital Sagrat Cor: 10 places

Els centres d'urgències d'atenció primària (CUAP) + CAP assignats per les R2 (2024-2026):

  • CUAP Casernes: Bon Pastor, Chafarinas, El Clot, Passeig Sant Joan.
  • CUAP Horta: El Carmel, Encants, Gòtic, Raval Sud.
  • CUAP Manso: Carles Ribas, Roger/Badal, La Marina, Raval Nord.
  • CUAP Sant Martí: Besòs, La Mina, Poblenou, Sant Martí

 

Els centres d'urgències d'atenció primària (CUAP) + CAP assignats per les R1 (2025-2027):

  • CUAP Casernes: Bon Pastor, Chafarinas, Passeig Sant Joan.
  • CUAP Horta: El Carmel, Encants, Gòtic. 
  • CUAP Manso: Carles Ribas, Roger/Badal, La Marina, Raval Nord, Raval Sud.
  • CUAP Sant Martí: Besòs, La Mina, Poblenou, Sant Martí, El Clot.
  • LES R1 QUE TENEN COM HOSPITAL DE REFERÈNCIA H. DOS DE MAIG FARAN LES GUÀRIDES DE CUAP AL MATEIX HOSPITAL DURANT ELS DOS ANYS DE RESIDÈNCIA.



Trobareu la seva ubicació a la pestanya “Centres” al marge superior de la pàgina webtots són de fàcil accés amb transport públic.


Programa de l'especialitat i Protocol de supervisió

ORDEN SAS /1729/2010, de 17 de junio, por la que se aprueba y publica el programa formativo de la especialidad de Enfermeria Familiar y Comunitaria.

Protocol de supervisió i responsabilitat progresiva del resident

 

 (amunt)

 

Rotacions

 

 

Programa rotacions

 

Rotacions opcionals

Rotacions externes

 


Programa de Rotacions

Cronograma de rotacions de la formació IIR  (R1 - R2)

  R1  

 5-6 mesos Equip d’Atenció Primària (EAP)

 4-3 mesos Hospital

 2 mesos Pediatria (EAPT)

 1 mes ASSIR

  Guàrdies  

 8/6 guàrdies hospital (96/72h segons hospital)

 1 guàrdia (5h) al mes en CAP (només durant rotació hospitalària)

 4 guàrdies (5h) al mes en CAP (resta de mesos)

 2 guàrdies (6h) ó 1 guàrdia (12h) al mes al CUAP

 Opció voluntària Guàrdies Comunitàries

  R2

 9 mesos Equip d’Atenció Primària (EAP)

 ½ mes Salut Mental CSM i ½ mes REBEC

 1 mes PADES 

 SEM

  Guàrdies

 4 guàrdies (5h) al mes en CAP

 2 guàrdies/mes CUAP (una 6h i una 12h) 

 Opció voluntària Guàrdies Comunitàries

 

Exemple itinerari R1

JUN

JUL

AGO

SET

OCT

NOV

DES

GEN

FEB

MAR

ABR

MAI

CAP

CAP

CAP

HOSP

HOSP

HOSP

HOSP

PED

PED

ASSIR

CAP

CAP

 

Exemple itinerari R2

JUN

JUL

AGO

SET

OCT

NOV

DES

GEN

FEB

MAR

ABR

MAI

PADES

CAP

CAP

CAP

CSM

SEM

CAP

CAP

CAP

CAP

CAP

CAP

 

Rotació R1 als EAP

Seguint les directrius del programa oficial,  residents de primer any comencen el seu aprenentatge amb una rotació de 4 mesos de durada pels centres docents d’atenció primària i que han de realitzar, si és possible, en el decurs del primer semestre.

Les i els residents d'Infermeria trien el centre on duran a terme les seves activitats relacionades amb l’Atenció Primària i comunitària, i són adscrits a un tutor encarregat de supervisar directament el progrés formatiu del resident al llarg de tota la residència.

Aquesta tutorització es fa d'acord amb un protocol de supervisió gradual que va des d'una supervisió de presència física, dels professionals que prestin la col.laboració docent a la rotació, durant el primer any de residència, amb un augment progressiu del nivell de responsabilitat en el decurs del dos anys de residència.

Amb una periodicitat mínima trimestral, les residents s’entrevistaran amb el/la tutor/a, i aquest/a complimentarà el formulari d'entrevista tutora-resident al Portafoli.

Com a objectius docents específics per a aquest període a l'EAP podem indicar els següents:

(R1)
- Conèixer els diferents professionals que formen l’equip multidisciplinari de l’atenció familiar i comunitària i les seves competències.
- Conèixer les eines de coordinació i continuïtat de cures entre els diferents nivells d’atenció sanitària.
- Conèixer el programa informàtic utilitzat en el centre i els diferents sistemes de registre de la historia clínica informatitzada.
- Conèixer els principals problemes de salut i patologies cròniques més prevalents de la població que atén el centre d’atenció primària en el que estan fent la residència i les guies de pràctica clínica utilitzades.
- Conèixer i aplicar el model conceptual per la pràctica infermera en l’àmbit de l’atenció familiar i comunitària.
- Conèixer els diferents programes de salut que es desenvolupen en el centre (ATDOM, Salut i Escola, vacunacions en l’adult, PAPPS, programa d’atenció a la complexitat PCC i MACA......)
- Conèixer els protocols d’actuació infermers davant de la demanda de patologia aguda.

Rotació R1 als Hospitals

Els itineraris de les rotacions hospitalàries tenen uns objectius d'aprenentage específics que pots consultar al Portafoli. Una vegada incorporada la/el resident se li facilitarà una clau d'accés personal al mateix.

 

Rotació R1/R2 a Pediatria, ASSIR, CSM i PADES

El/la resident, 15 dies abans de començar les rotacions obligatòries a: Pediatria (PED),  Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva (ASSIR), Salut Mental (CSM), Programa de atenció domiciliaria i equips de suport (PADES), ha de contactar amb la persona responsable de la rotació per acordar els horaris i la persona que farà de colaboradora docent durant la rotació. A l'itinerari formatiu de la web apareixerà el nom i mail de la persona amb la que contactarán.

Al realitzar el contacte o be al començar cada rotació  el/la resident ha de presentar-se davant del responsable del centre corresponent i lliurar-li la llista de guàrdies que ha de realitzar durant la seva estada al servei i notificar-li totes les circumstàncies que puguin afectar l’assistència normal a les activitats programades (vacances, formació, dies docents, baixes, etc). Qualsevol problema que pugi aparèixer durant la seva estada l’haurà de comunicar al/a seu/va tutor/a.

Els objectius d'aprenentatge d'aquestes rotacions també els poden consultar al Portafoli.

 

Normes generals de les rotació opcional/externa

Els/les residents de la UDM disposen d’un mes en període de residència per a realitzar una rotació optativa o externa durant el segon any (R2). La rotació te com a objectiu aprofondir en `rees d'interès de la resident i/o complementar la formació que la UDM no pot cobrir. Ha d'estar consensuada amb la tutora i ha de ser aquesta la que faci el primer contacte amb la UDM per solicitar-la.

S'haurà de sol·licitar abans de finalitzar R1, a qualsevol mes de rotació pel CAP (a excepció dels 3 últims mesos de residència). No s'admetran canvis en la programació de les rotacions de obligatòries (PADES, SEM, pediatria, ASSIR, CSM, etc.) per a realitzar rotacions optatives i externes.

L’acceptació estarà condicionada al vist i plau de la Subcomissió de Docència i a l’autorització per part del Departament de Salut/Direcció General de Planificació i Recerca en Salut (Generalitat de Catalunya).

Rotacions opcionals

S'entén per rotació opcional aquella que té lloc en un servei que forma part de la UDM o que n'és col·laborador o té conveni amb ella

El/la tutor/a, un cop comentades amb el/la resident i amb coherència amb l'itinerari formatiu d'aquesta farà la petició a la UDM.

Aquesta és una relació de rotacions optatives realitzades per residents d'altres promocions:  

Rotacions Externes 

Una rotació externa és aquella que té lloc a centres o dispositius que no formen part de la UDM ni són col·laboradors ni tenen conveni amb ella. Això pot incloure tant centres ubicats a Barcelona com fora de la ciutat. Es podrà realitzar un mes de rotació externa en altres centres o unitats proposades pel/a resident o el/la seu/va tutor/a tant a Catalunya, a Espanya com a l’estranger.

El/la tutor/a, un cop comentades amb el/la resident i amb coherència amb l'itinerari formatiu d'aquesta farà la petició a la UDM, especificant el centre on es vol anar, per tal d'evitar errors o demores innecessàries que puguin dificultar la futura aprovació de la rotació.

L’acceptació estarà condicionada al vist i plau de la Subcomissió de Docència d'Infermeria i a l’autorització per part de la Direcció General de Planificació i Recerca en Salut del Departament de Salut (DGPiR). Serà la Unitat Docent la que realitzarà els tràmits de sol·licitud a la DGPiR en Salut.

La DGPiR NO autoritzarà, en cap cas, rotacions externes en els darrers tres mesos de la residència.

La Unitat Docent ha elaborat un catàleg de rotacions que han estat realitzades per residents de promocions prèvies i que es pot consultar.

D’acord amb El DECRET 165/2015 de 21 de juliol, de formació sanitària especialitzada a Catalunya i REAL DECRETO 183/2008, de 8 de febrero, el personal resident podrà realitzar rotacions externes no previstes en la acreditació atorgada al Centre o Unitat Docent en la que desenvolupa el Programa de Formació sempre que es compleixin els següents requisits.

Requisits:

D’acord amb el Decret Català 165/2015 i el Real Decreto 183/2008, el personal resident podrà realitzar rotacions externes sempre que es compleixin els següents requisits:

  • Els objectius i activitats de la rotació han d'estar explicats i especificats clarament i han de correspondre amb els objectius que figuren com a necessaris o complementaris dins del Programa de l'especialitat.
  • Els objectius d’aprenentatge que es plantegin no s'han de poder assolir en els recursos disponibles a la Unitat Docent (centres docents o col·laboradors).
  • El centre o unitat de destí ha d'estar acreditat per a la docència en formació sanitària especialitzada o ha de ser de reconegut prestigi nacional o internacional, i ha d'acceptar expressament l’estada. No s'accepten rotacions a projectes d'ONG ni projectes de voluntariat.
  • En cas que les rotacions externes es vulguin fer en centres o unitats docents no acreditades per a la formació especialitzada o en centres estrangers, cal justificar-ne l’elecció en detriment d’un centre o unitat docent acreditat, especificant el valor afegit que representa per a la formació de la persona resident i el grau d’excel·lència que ha de garantir el període formatiu.

  • La Gerència del Centre d’orígen s'ha de comprometre expressament a continuar abonant al resident la totalitat de les seves retribucions, incloses les derivades de l’atenció continuada que pogués realitzar durant la rotació externa si aquesta es fa dins de l'estat español i amb garanties de supervisió. En cas de rotacions fora de l'estat español, el resident hi va en qualitat d'observador,  exclusivament en formació, i no pot exercir la medicina ni realitzar tasques assitencials, pel que no es podran abonar jornades complementaries (guàrdies).

  • Les rotacions externes no donaran dret al rèdit de despeses de viatge ni a dietes d’allotjament i manutenció.

  • Les rotacions externes no donaran dret a altres certificats d’aprofitament més enllà dels que els que els centres de destí proporcionin.
  • Les rotacions externes figuraran, degudament registrades, en el Portafoli, i el Centre o Unitat on s’han practicat les activitats està obligat a emetre el corresponent informe d’avaluació.
  • No s’autoritzaran rotacions externes durant els darrers tres mesos de la Formació Sanitària Especialitzada.

  

Tràmits:

Les sol·licituds de rotacions externes s’han de presentar a la Secretaria de la Unitat Docent Multiprofessional, amb tota la documentació completa, abans de finalitzar R1, per a ser aprovades a la Subcomissió.

1. El tutor o tutora d'acord amb el/la resident pot proposar la rotació que consideri convenient per completar la seva formació i hauran de contactar amb el centre receptor per tal d’obtenir l’acceptació del mateix i un programa de la rotació amb els objectius docents proposats. S'aconsella que, abans d'iniciar-se els tràmits, es faci un contacte previ amb la secretaria de la nostra UD per exposar la intenció de rotació externa, especificant el centre on es vol anar, per tal d'evitar errors o demores innecessàries que puguin dificultar la futura aprovació de la rotació. 

2. Per a sol·licitar la rotació externa, s'han de presentar els següents documents: (Els documents han d'estar degudament complimentats i signats electrònicament. No s'admetrà cap document incomplert)

Cal iniciar els tràmits com a mínim 3 mesos abans de la data de la rotació.

3. A la tornada, haureu de fer arribar a la Unitat Docent:

 

Per a residents externs de la UDM

Residents de l'Estat Espanyol:

Els residents interessats a rotar en algun dels nostres centres, han de posar-se en contacte, a través de correu electrònic, amb la Secretaria d'Infermeria de la UD (unitatdocent.bcn.ics@gencat.cat), especificant la data de la rotació i si hi ha preferència per algun dels nostres centres.

Les rotacions externes s'aproven a la Subcomissió de Docència d'Infermeria. Un cop aprovada, s'envia la carta d'acceptació al resident per tal que pugui continuar els tràmits amb la seva Comunitat Autònoma.

Residents estrangers:

Els residents interessats a rotar en algun dels nostres centres, han de posar-se en contacte, a través de correu electrònic, amb la Secretaria d'Infermeria de la UD (externsud.bcn.ics@gencat.cat), especificant la data de la rotació i si hi ha preferència per algun dels nostres centres.

Les rotacions externes s'aproven a la Subcomissió de Docència d'Infermeria. Un cop aprovada, s'envia la carta d'acceptació al resident per tal que pugui continuar els tràmits amb el Ministeri.

 IMPORTANT: Els tràmits amb el Ministeri s'han de fer amb un mínim de 3 mesos d'antelació.

Al finalitzar cada rotació el resident  haurà de complimentar i enviar a la UD el full d'avaluació de la rotació.

Un cop realizada la rotació a la nostra UDM, podeu fer-ne una valoració contestant aquest qüestionari.

  (amunt)


Cursos

Programa de Formació Teòric – Pràctic

La formació de les i els residents d’IFiC al llarg de les diferents rotacions dels dos anys és eminentment clínica, compartida entre hospital, primària i altres dispositius docents. En el programa de formació teòric - pràctic de la UDM d'Atenció Familiar i Comunitària de Barcelona Ciutat es pretén assolir la vessant no clínica.

Aquest programa de formació és obligatori i es distribueix durant els dos anys de residència. L’avaluació conjunta de les diferents rotacions clíniques efectuades i el compliment del programa teòric-pràctic, donarà lloc a l’avaluació de cada any lectiu i al final de la residència. La manca d’ assistència als cursos sense justificació pot comportar una avaluació negativa.

L’assistència al 80% de les hores lectives de cada curs donarà dret al certificat corresponent amb número de registre de la Unitat Docent. Donat que el programa teòric es contempla com a una formació global els certificats s’entregaran en finalitzar la residència.

Els cursos obligatoris que especifica el programa teòric – pràctic segons l’any de residència són:

Recerca

Dia docent del resident

Part de la formació i recerca en temes específics d’Atenció Primària, a més de la que ofereix cada equip d’AP i la que s’organitza des de la Unitat Docent, s’aborda de forma conjunta amb l’agrupació dels residents en el que denominem dia docent del resident Roda 1  Dia docent del resident Roda 2 

A la part de formació, tutors experts en temes inclosos al programa de l'especialitat, organitzen sessions teòric-pràctiques de forma rotatòria; i els residents, també de forma rotatòria, s'encarreguen d'organitzar i impartir sessions als seus companys.

L’objectiu de la part de recerca és aprendre mitjançant la planificació i execució d’un projecte de recerca. La metodologia que es segueix són sessions teòriques i adaptades a la realització del projecte d’investigació, i l’avaluació es fa mitjançant la presentació dels resultats en comunicacions a congressos, principalment a la Jornada de Recerca de Residents on es presenten les comunicacions dels projectes dels residents.

La periodicitat del dia docent és per a R1 i R2 un cop al mes i pels R2 cada 15 dies 2h. dedicat a recerca.

L'assistència al dia docent del resident és obligatòria. Els responsables de cada sessió duran a terme un control d'assistència.

El projecte de recerca es treballa per agrupacions de residents tutoritzada pels tècnics de salut de l’Àmbit. La distribució és la següent:

 



     

 Roda 1               R2 (INF 2024-2026)

          

 Passeig St Joan

Francesc Alòs

 

 

 Encants

 Chafarinas

 

 Carmel

 

 Bon Pastor

 

 La Mina

Marta Biarnes

 

 Poblenou

 

 Sant Martí

 Clot

 Roda 2               R2 (INF 2024-2026)

 

 Raval Nord

Rocio Albuixech

 

 

 Gòtic

 

 Raval Sud

 

 

 

 

 Besòs

Isabel Plaza

 

 Badal

 

 La Marina

 

 Carles Ribas

 

 

 

  (amunt) 

Formació en Salut Comunitària 

Durant tota la residència i com a activitat obligatòria, les resident han d'assistir a les reunions del grup de comunitària els períodes que estiguin rotant al CAP.

 

Pla formatiu obligatòri

Aquest formació és obligatòria per a tots els residents de la UDM, el registre de les diferents tasques es realitzarà al Portafoli a l'apartat de les activitats comunitàries.

 R1

1. Introducció a la comunitària i determinants socials de la salut (DDSS):

  • Curs introducció a l'atenció familiar i comunitària (UDM).
  • Curs on-line de Salut Comunitària. (SumaSalut, Departament Salut).
  • Assistir a les reunions del grup de comunitària (durant tota la residència i sempre que estigui rotant al CAP)
  • Realitzar un domicili i registrar informació socio-cultural a l'ecap amb diagnòstic Z si n'hi ha (supervissió tutora).
  • Anàlisi i presentació del cas en sessió a l'EAP.

2. Diagnòstic de salut i procés comunitari

  • Conèixer el diagnòstic de salut del barri (tècnica de salut)
  • Participar en el passeig comunitari (grup comunitaria de l'EAP).
  • Presentació oral de l'informe del passeig comunitari en sessió a l'EAP.
  • Concurs de fotografia comunitària.
  • Visualització d'un documental i realització d'una narrativa posterior d'algún aspecte tractat al documental que tingui relació amb el barri al que atén l'EAP. Aquesta activitat és voluntària.

3. Mapeig d'actius (finals R1)

  • Curs tècniques de mapeig i prescripció social (UDM, La Capçalera)
  • Conèixer el mapeig d'actius del barri (si n'hi ha) (Grup Comunitària)
  • Conèixer els projectes comunitàris en els que participa l'EAP (Grup Comunitària)

R2

4. Disseny projecte comunitari

  • Conèixer els projectes comunitaris en els que participa l'EAP (Grup Comunitària)
  • Realitzar l'activitat comunitaria descrita al portafoli
  • Curs disseny del protocol d'un projecte comunitari (UDM)
  • Elaboració del projecte comunitari. Per aquesta activitat l resident pot gaudir de les guàrdies comunitàries.

Guàrdies de Comunitària

Els/les residents que vulguin optar a fer guàrdies de comunitària han de presentar a la Unitat Docent una proposta amb un Programa d'atenció comunitària. Aquest programa ha d'estar elaborat en funció d'uns requisits establerts i ha de ser aprovat per la UDM.  

Un cop aprovat el programa es proporcionarà al/la resident un dossier de treball on s'aniran registrant les activitats comunitàries dutes a terme amb la data, les hores invertides i signatura de la persona responsable. De forma trimestral es presentarà el dossier a la UDM i es tramitarà el pagament de les hores de guàrdies que reportin. La mitjana de guàrides comunitàries acostuma a ser d'una guàrdia mensual. 

Al final de la residència s'entregarà el dossier a la UDM juntament amb el full d'avaluació del seu responsable docent i aquesta esdevindrà una puntuació com a una rotació més i com a activitat complementària a l'avaluació anual. 

Es demana el compromís de la/el resident per mantenir la seva vinculació al projecte fins finalitzar la residència.

Aquí podeu consultar la presentació que s'ha fet a la UDM

 

Sessions

 

 

R1

R2
Com a assistent  
· Cal assistir a les sessions dels serveis a on desenvolupi la seva estança formativa 

· Cal assistir a les sessions que estiguin programades  al seu EAP 
 

 · Cal assistir a les sessions dels serveis a on desenvolupi la seva estança formativa

· Cal assistir a les sessions que estiguin programades al seu EAP

 Com a ponent

 
· Presentació d’una sessió de la anàlisis de situació de salut de la ABS i el passeig comunitari a     l’EAP

· Presentació d’una sessió durant el dia docent. Resoldre una pregunta clínica sorgida al llarg de la pràctica assistencial com a resident

· Presentació en horari de sessió l'anàlisi del cas a domicili amb registre de diagnòstic Z 

 

 · Presentació d’una sessió informativa sobre el seu TFR a l’EAP.

 · Presentació d’una sessió durant el dia docent. Resoldre una pregunta clínica sorgida al llarg de la pràctica assistencial com a resident.

· Presentació en horari de sessió de l’EAP d’una revisió bibliografia i/o incident crític.

 

 

Normativa de guàrdies de la UD 

La Subcomissió de Docència d'Infermeria de la UDM aprova la normativa interna de guàrdies que es recull en aquest document.

Un cop assolides les hores mínimes de guàrdies, es poden ampliar voluntàriament. En cas de requerir una ampliació de més de 691 hores, cal que el resident signi una sol·licitud disponible en aquest document. 

Com mirar les hores de guàrdies fetes?

Has d'entrar a la part privada de la web amb el teu usuari i contrasenya. A la pestanya on posa General–Guàrdies has de triar el teu EAP de la columna de l'esquerra. Desprès tries el servei d'atenció primària i t'apareixerà el calendari. Clicant a qualsevol dia, t'apareixeran els residents que feu guàrdia en aquell EAP amb dues columnes:

Hores fetes: és el comptador que mirem nosaltres, i compta les hores que ja estan retribuïdes fins la darrera nòmina.

Hores programades: en aquesta columna apareixen les guàrdies que ja estan introduïdes a la web però que encara no estan pagades. Segons el centre, si les introdueix amb més o menys antelació a la web, les residents poden tenir més o menys hores programades.

Aquests comptadors s'actualitzen quan canvieu d'any de residència.  

 

  (amunt)

Retribucions (Taula retributiva 2023)

 

Taula   retributiva    2023

SOU

(x14)

  Grau     Formació   (x14)


Total  Mensual

IIR R1

 1.120,26  

173,79

 1.294,05  

IIR R2

 1.120,26  

279,25

 1.399,51  

   

Atenció continuada física laborable

€/hora

 

Atenció continuada física dissabte, diumenge i festiu

€/hora


IIR R1

10,57

IIR R1

11,95

IIR R2

12,68

IIR R2

14,34

       
   
   

Avaluacions 

La principal finalitat del procés d’avaluació és detectar problemes en els aprenentatges i adquisició de competències del/la resident, i poder introduir millores. En cas de que es detectessin problemes que poguessin afectar seriosament la formació d'aquest, es discutiran a la Subomissió de Docència.

La normativa d'avaluació ve regulada pel Reial Decret d'aspectes formatius:

Avaluació de les rotacions

Informe de Evaluación de la Rotación: Full Ministeri (no imprimir directament, descarregar el document editable)

El responsable de la rotació (hospitalària o d’atenció primària) avaluarà el resident en acabar la rotació usant el full corresponent que conté els objectius de la rotació i les qualificacions d'1 a 10, on el 70% de la puntuació correspon als coneixements i habilitats, i el 30% a les actituds. Les recomanacions de l’escala qualificadora són:

 Cuantitativa  (1-10)

  Cualitativa 

 1-2

Muy insuficiente. Lejos de alcanzar los objetivos de la rotación. Deben indicarse áreas de mejora en el apartado correspondiente.                 

 3-4

Insuficiente. No alcanza todos los objetivos de la rotación, pero podrían alcanzarse con un periodo complementario de formación. Deben proponerse áreas de mejora en el apartado correspondiente y sugerir la duración del periodo complementario.

 5

Suficiente. Alcanza los objetivos de la rotación.

 6-7

Bueno. Alcanza los objetivos de la rotación, demostrando un nivel superior en algunos de ellos.

 8-9

Muy bueno. Domina todos los objetivos de la rotación.

 10

Excelente. Muy alto nivel de desempeño, respecto a los objetivos de la rotación. 

Sólo alcanzan esta calificación un número limitado de residentes. Se valorará de acuerdo con la experiencia del colaborador docente con los resultados de la promoción o con otras promociones anteriores de residentes, calificados como muy buenos.

 NA

No se aplica de acuerdo con los objetivos planteados.

 

Avaluació anual

Aquesta avaluació s'emet en base a dos documents:

1. Informe d'avaluació anual, amb el qual s'emet la qualificació global anual del resident en base als següents continguts:

  • La qualificació del tutor en una escala del'1 al 10, i amb un valor del 25% respecte el total.
  • Les qualificacions de totes les rotacions realitzades, ponderades segons la seva durada, i amb un valor del 65% respecte al total.
  • Les activitats complementàries realitzades (publicacions, comunicacions, formació, docència i participació en projectes d'investigació) amb un valor del 10%.

2. Avaluació anual pel comitè d'avaluació, que conté la qualificació quantitativa (1-10) i qualitativa (molt insuficient, insuficient, suficient, bé, molt bo, excel·lent) emesa pel comitè, sent negativa la puntuació menor a 5.

Avaluació final

El Comitè d'avaluació decideix la qualificació final del resident, després de finalitzar el període de residència, basant-se en els resultats de les Avaluacions Anuals. Es ponderen les avaluacions anuals per al càlcul de l'avaluació final d'acord a la progressiva assumpció de les responsabilitats inherents a l'exercici professional de l'especialitat que el resident assumeix a mesura que progressa en la seva formació.

Per calcular la mitjana ponderada s'utilitzen els següents criteris:

  • R1 40%
  • R2 60%

La qualificació de l'avaluació final del Comitè d'Avaluació serà: 

  • POSITIVA: quan el resident ha adquirit el nivell de competències previst en el programa oficial de la seva especialitat, el que li permet accedir al títol d'especialista. La mitjana de les qualificacions del resident està entre 5 i 7,5.
  • POSITIVA DESTACAT: quan el resident domina el nivell de competències previst en el programa oficial de la seva especialitat i ha destacat per sobre de la mitjana dels residents de la seva especialitat, de la seva promoció o de promocions anteriors. La mitjana de les qualificacions del resident és major de 7,5.
  • NEGATIVA: quan el resident no hagi assolit el nivell mínim exigible perquè pugui obtenir el títol d'especialista. No es podrà avaluar negativament els especialistes en formació que hagin obtingut una avaluació positiva en tots els anys del període de residència. La mitjana de les qualificacions del resident és menor de 5. En els documents d'avaluació del resident que sigui avaluat negativament ha d'estar acreditada la manca d'aprofitament i les mesures que el tutor hagi posat en marxa per resoldre-i la seva manca de resultat.

La Unitat Docent disposa d’un sistema d’avaluació bilateral de totes les rotacions i activitats amb la finalitat de detectar problemes i poder introduir millores. En el cas de que afectin a la formació es discutiran a la Subcomissió de Docència d'Infermeria FiC. Al finalitzar cadascuna de les rotacions, el resident entregarà i recollirà el full d'avaluació del col·laborador docent i el lliurarà a la seva tutora. També haurà de complimentar i enviar on line el full d'avaluació de cada rotació que farà el resident.                                                                  

  • - El responsable de la rotació hospitalària o d' AP avaluarà el resident en acabar la rotació (Full Ministeri).
  • - El resident farà l'avaluació on line de cada rotació.   

 

(amunt)

 Pàgines d'interès i bibliografia

Associacions i societats científiques

  • AIFiCC Les i els residents que es facin socis, estan exempts del pagament de la corresponent quota durant els dos anys de residència.
  • COIB
  • AEC
  • Asociación EIR

 

Bibliografia

  • Plan de Acción de Atención Primaria y Comunitaria 2022-2023. Marco Estratégico de Atención Primaria y Comunitaria. Ministerio de Sanidad. Disponible en: https://www.sanidad.gob.es/profesionales/excelencia/docs/Plan_de_Accion_de_Atencion_Primaria.pdf
  • Oltra, E. La especialidad en enfermería familiar y comunitaria. Enferm Clin. 2009;19(3):105–106.
  • Molas, M., Brugués, A., Garcia, C. Especialidad en Enfermería Familiar y Comunitaria: una realidad. Rev. Atención Primaria. 2011;43(5):220-221. DOI: 10.1016/j.aprim.2010.12.007
  • Miguélez-Chamorro, A., Ferre-Arnedo, C. La enfermera familiar y comunitaria: referente del paciente crónico en la comunidad. Rev. Enfermeria Clínica. 2014;24(1):5-11. DOI: 10.1016/j.enfcli.2013.12.002
  • Sánchez MB et al. Competencias de enfermeras especialistas en enfermerí­a familiar y comunitaria. Análisis para su desarrollo actual y futuro. Ene. [online]. 2019, vol.13, n.3, 1335. Epub 24-Feb-2020. ISSN 1988-348X.
  • García Olcina JE, Gil Medina FA, Munsuri Rosado J, Olmedo Salas A, Saus Ortega C, Mármol López MI. Evolución histórica de la Enfermería y la especialidad Familiar y Comunitaria en España. RIdEC 2020; 13(2):71-81.
  • Talavera, ML., Fontseré, AM., Raya, A. La enfermera de Atención Primaria: rol y respondabiliades. Rev. Atención Primaria. 2022;54(7). DOI: 10.1016/j.aprim.2022.102345
  • Brugués, A. El valor de la Enfermera Familiar y comunitaria. Rev. Avances en Gestión clínica. Disponible en: http://lagestioimporta.cat/arees/el-valor-de-la-enfermera-familiar-y-comunitaria/?lang=es

 

  

 

 (amunt)