GUIA DE LA i EL RESIDENT D'INFERMERIA FAMILIAR I COMUNITÀRIA
Centres docents / Programa especialitat |
CursosRecercaComunitària |
GuàrdiesSessionsRetribucions |
Rotacions |
Avaluacions |
Pàgines d’interès i Bibliografia |
Els centres docents que acullen residents d’Infermeria en AFiC són:
Els hospitals de referència són:
Els centres d'urgències d'atenció primària (CUAP) + CAP assignats per les R2 (2024-2026):
Els centres d'urgències d'atenció primària (CUAP) + CAP assignats per les R1 (2025-2027):
Trobareu la seva ubicació a la pestanya “Centres” al marge superior de la pàgina web; tots són de fàcil accés amb transport públic.
Protocol de supervisió i responsabilitat progresiva del resident
|
Cronograma de rotacions de la formació IIR (R1 - R2)
R1 |
5-6 mesos Equip d’Atenció Primària (EAP) |
|
4-3 mesos Hospital |
||
2 mesos Pediatria (EAPT) |
||
1 mes ASSIR |
||
Guàrdies |
8/6 guàrdies hospital (96/72h segons hospital) 1 guàrdia (5h) al mes en CAP (només durant rotació hospitalària) 4 guàrdies (5h) al mes en CAP (resta de mesos) 2 guàrdies (6h) ó 1 guàrdia (12h) al mes al CUAP Opció voluntària Guàrdies Comunitàries |
|
R2 |
9 mesos Equip d’Atenció Primària (EAP) |
|
½ mes Salut Mental CSM i ½ mes REBEC |
||
1 mes PADES |
||
SEM |
||
Guàrdies |
4 guàrdies (5h) al mes en CAP 2 guàrdies/mes CUAP (una 6h i una 12h) Opció voluntària Guàrdies Comunitàries |
Exemple itinerari R1
JUN |
JUL |
AGO |
SET |
OCT |
NOV |
DES |
GEN |
FEB |
MAR |
ABR |
MAI |
CAP |
CAP |
CAP |
HOSP |
HOSP |
HOSP |
HOSP |
PED |
PED |
ASSIR |
CAP |
CAP |
Exemple itinerari R2
JUN |
JUL |
AGO |
SET |
OCT |
NOV |
DES |
GEN |
FEB |
MAR |
ABR |
MAI |
PADES |
CAP |
CAP |
CAP |
CSM |
SEM |
CAP |
CAP |
CAP |
CAP |
CAP |
CAP |
Rotació R1 als EAP
Seguint les directrius del programa oficial, residents de primer any comencen el seu aprenentatge amb una rotació de 4 mesos de durada pels centres docents d’atenció primària i que han de realitzar, si és possible, en el decurs del primer semestre.
Les i els residents d'Infermeria trien el centre on duran a terme les seves activitats relacionades amb l’Atenció Primària i comunitària, i són adscrits a un tutor encarregat de supervisar directament el progrés formatiu del resident al llarg de tota la residència.
Aquesta tutorització es fa d'acord amb un protocol de supervisió gradual que va des d'una supervisió de presència física, dels professionals que prestin la col.laboració docent a la rotació, durant el primer any de residència, amb un augment progressiu del nivell de responsabilitat en el decurs del dos anys de residència.
Amb una periodicitat mínima trimestral, les residents s’entrevistaran amb el/la tutor/a, i aquest/a complimentarà el formulari d'entrevista tutora-resident al Portafoli.
Com a objectius docents específics per a aquest període a l'EAP podem indicar els següents:
Els itineraris de les rotacions hospitalàries tenen uns objectius d'aprenentage específics que pots consultar al Portafoli. Una vegada incorporada la/el resident se li facilitarà una clau d'accés personal al mateix.
Rotació R1/R2 a Pediatria, ASSIR, CSM i PADES
El/la resident, 15 dies abans de començar les rotacions obligatòries a: Pediatria (PED), Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva (ASSIR), Salut Mental (CSM), Programa de atenció domiciliaria i equips de suport (PADES), ha de contactar amb la persona responsable de la rotació per acordar els horaris i la persona que farà de colaboradora docent durant la rotació. A l'itinerari formatiu de la web apareixerà el nom i mail de la persona amb la que contactarán.
Al realitzar el contacte o be al començar cada rotació el/la resident ha de presentar-se davant del responsable del centre corresponent i lliurar-li la llista de guàrdies que ha de realitzar durant la seva estada al servei i notificar-li totes les circumstàncies que puguin afectar l’assistència normal a les activitats programades (vacances, formació, dies docents, baixes, etc). Qualsevol problema que pugi aparèixer durant la seva estada l’haurà de comunicar al/a seu/va tutor/a.
Els objectius d'aprenentatge d'aquestes rotacions també els poden consultar al Portafoli.
Els/les residents de la UDM disposen d’un mes en període de residència per a realitzar una rotació optativa o externa durant el segon any (R2). La rotació te com a objectiu aprofondir en `rees d'interès de la resident i/o complementar la formació que la UDM no pot cobrir. Ha d'estar consensuada amb la tutora i ha de ser aquesta la que faci el primer contacte amb la UDM per solicitar-la.
S'haurà de sol·licitar abans de finalitzar R1, a qualsevol mes de rotació pel CAP (a excepció dels 3 últims mesos de residència). No s'admetran canvis en la programació de les rotacions de obligatòries (PADES, SEM, pediatria, ASSIR, CSM, etc.) per a realitzar rotacions optatives i externes.
L’acceptació estarà condicionada al vist i plau de la Subcomissió de Docència i a l’autorització per part del Departament de Salut/Direcció General de Planificació i Recerca en Salut (Generalitat de Catalunya).
S'entén per rotació opcional aquella que té lloc en un servei que forma part de la UDM o que n'és col·laborador o té conveni amb ella.
El/la tutor/a, un cop comentades amb el/la resident i amb coherència amb l'itinerari formatiu d'aquesta farà la petició a la UDM.
Aquesta és una relació de rotacions optatives realitzades per residents d'altres promocions:
Una rotació externa és aquella que té lloc a centres o dispositius que no formen part de la UDM ni són col·laboradors ni tenen conveni amb ella. Això pot incloure tant centres ubicats a Barcelona com fora de la ciutat. Es podrà realitzar un mes de rotació externa en altres centres o unitats proposades pel/a resident o el/la seu/va tutor/a tant a Catalunya, a Espanya com a l’estranger.
El/la tutor/a, un cop comentades amb el/la resident i amb coherència amb l'itinerari formatiu d'aquesta farà la petició a la UDM, especificant el centre on es vol anar, per tal d'evitar errors o demores innecessàries que puguin dificultar la futura aprovació de la rotació.
L’acceptació estarà condicionada al vist i plau de la Subcomissió de Docència d'Infermeria i a l’autorització per part de la Direcció General de Planificació i Recerca en Salut del Departament de Salut (DGPiR). Serà la Unitat Docent la que realitzarà els tràmits de sol·licitud a la DGPiR en Salut.
La DGPiR NO autoritzarà, en cap cas, rotacions externes en els darrers tres mesos de la residència.
La Unitat Docent ha elaborat un catàleg de rotacions que han estat realitzades per residents de promocions prèvies i que es pot consultar.
D’acord amb El DECRET 165/2015 de 21 de juliol, de formació sanitària especialitzada a Catalunya i REAL DECRETO 183/2008, de 8 de febrero, el personal resident podrà realitzar rotacions externes no previstes en la acreditació atorgada al Centre o Unitat Docent en la que desenvolupa el Programa de Formació sempre que es compleixin els següents requisits.
Requisits:
D’acord amb el Decret Català 165/2015 i el Real Decreto 183/2008, el personal resident podrà realitzar rotacions externes sempre que es compleixin els següents requisits:
En cas que les rotacions externes es vulguin fer en centres o unitats docents no acreditades per a la formació especialitzada o en centres estrangers, cal justificar-ne l’elecció en detriment d’un centre o unitat docent acreditat, especificant el valor afegit que representa per a la formació de la persona resident i el grau d’excel·lència que ha de garantir el període formatiu.
La Gerència del Centre d’orígen s'ha de comprometre expressament a continuar abonant al resident la totalitat de les seves retribucions, incloses les derivades de l’atenció continuada que pogués realitzar durant la rotació externa si aquesta es fa dins de l'estat español i amb garanties de supervisió. En cas de rotacions fora de l'estat español, el resident hi va en qualitat d'observador, exclusivament en formació, i no pot exercir la medicina ni realitzar tasques assitencials, pel que no es podran abonar jornades complementaries (guàrdies).
Les rotacions externes no donaran dret al rèdit de despeses de viatge ni a dietes d’allotjament i manutenció.
No s’autoritzaran rotacions externes durant els darrers tres mesos de la Formació Sanitària Especialitzada.
Tràmits:
Les sol·licituds de rotacions externes s’han de presentar a la Secretaria de la Unitat Docent Multiprofessional, amb tota la documentació completa, abans de finalitzar R1, per a ser aprovades a la Subcomissió.
1. El tutor o tutora d'acord amb el/la resident pot proposar la rotació que consideri convenient per completar la seva formació i hauran de contactar amb el centre receptor per tal d’obtenir l’acceptació del mateix i un programa de la rotació amb els objectius docents proposats. S'aconsella que, abans d'iniciar-se els tràmits, es faci un contacte previ amb la secretaria de la nostra UD per exposar la intenció de rotació externa, especificant el centre on es vol anar, per tal d'evitar errors o demores innecessàries que puguin dificultar la futura aprovació de la rotació.
2. Per a sol·licitar la rotació externa, s'han de presentar els següents documents: (Els documents han d'estar degudament complimentats i signats electrònicament. No s'admetrà cap document incomplert)
Cal iniciar els tràmits com a mínim 3 mesos abans de la data de la rotació.
3. A la tornada, haureu de fer arribar a la Unitat Docent:
Per a residents externs de la UDM
- Residents de l'Estat Espanyol:
Els residents interessats a rotar en algun dels nostres centres, han de posar-se en contacte, a través de correu electrònic, amb la Secretaria d'Infermeria de la UD (unitatdocent.bcn.ics@gencat.cat), especificant la data de la rotació i si hi ha preferència per algun dels nostres centres.
Les rotacions externes s'aproven a la Subcomissió de Docència d'Infermeria. Un cop aprovada, s'envia la carta d'acceptació al resident per tal que pugui continuar els tràmits amb la seva Comunitat Autònoma.
- Residents estrangers:
Els residents interessats a rotar en algun dels nostres centres, han de posar-se en contacte, a través de correu electrònic, amb la Secretaria d'Infermeria de la UD (externsud.bcn.ics@gencat.cat), especificant la data de la rotació i si hi ha preferència per algun dels nostres centres.
Les rotacions externes s'aproven a la Subcomissió de Docència d'Infermeria. Un cop aprovada, s'envia la carta d'acceptació al resident per tal que pugui continuar els tràmits amb el Ministeri.
IMPORTANT: Els tràmits amb el Ministeri s'han de fer amb un mínim de 3 mesos d'antelació.
Al finalitzar cada rotació el resident haurà de complimentar i enviar a la UD el full d'avaluació de la rotació.
Un cop realizada la rotació a la nostra UDM, podeu fer-ne una valoració contestant aquest qüestionari.
Programa de Formació Teòric – Pràctic
La formació de les i els residents d’IFiC al llarg de les diferents rotacions dels dos anys és eminentment clínica, compartida entre hospital, primària i altres dispositius docents. En el programa de formació teòric - pràctic de la UDM d'Atenció Familiar i Comunitària de Barcelona Ciutat es pretén assolir la vessant no clínica.
Aquest programa de formació és obligatori i es distribueix durant els dos anys de residència. L’avaluació conjunta de les diferents rotacions clíniques efectuades i el compliment del programa teòric-pràctic, donarà lloc a l’avaluació de cada any lectiu i al final de la residència. La manca d’ assistència als cursos sense justificació pot comportar una avaluació negativa.
L’assistència al 80% de les hores lectives de cada curs donarà dret al certificat corresponent amb número de registre de la Unitat Docent. Donat que el programa teòric es contempla com a una formació global els certificats s’entregaran en finalitzar la residència.
Els cursos obligatoris que especifica el programa teòric – pràctic segons l’any de residència són:
Part de la formació i recerca en temes específics d’Atenció Primària, a més de la que ofereix cada equip d’AP i la que s’organitza des de la Unitat Docent, s’aborda de forma conjunta amb l’agrupació dels residents en el que denominem dia docent del resident Roda 1 Dia docent del resident Roda 2
A la part de formació, tutors experts en temes inclosos al programa de l'especialitat, organitzen sessions teòric-pràctiques de forma rotatòria; i els residents, també de forma rotatòria, s'encarreguen d'organitzar i impartir sessions als seus companys.
L’objectiu de la part de recerca és aprendre mitjançant la planificació i execució d’un projecte de recerca. La metodologia que es segueix són sessions teòriques i adaptades a la realització del projecte d’investigació, i l’avaluació es fa mitjançant la presentació dels resultats en comunicacions a congressos, principalment a la Jornada de Recerca de Residents on es presenten les comunicacions dels projectes dels residents.
La periodicitat del dia docent és per a R1 i R2 un cop al mes i pels R2 cada 15 dies 2h. dedicat a recerca.
L'assistència al dia docent del resident és obligatòria. Els responsables de cada sessió duran a terme un control d'assistència.
El projecte de recerca es treballa per agrupacions de residents tutoritzada pels tècnics de salut de l’Àmbit. La distribució és la següent:
Roda 1 R2 (INF 2024-2026) |
|
||
Passeig St Joan |
Francesc Alòs |
|
|
Encants |
|||
Chafarinas |
|
||
Carmel |
|
||
Bon Pastor |
|
||
La Mina |
Marta Biarnes |
|
|
Poblenou |
|
||
Sant Martí |
|||
Clot |
|||
Roda 2 R2 (INF 2024-2026) |
|
||
Raval Nord |
Rocio Albuixech |
|
|
Gòtic |
|
||
Raval Sud |
|
||
|
|
|
|
Besòs |
Isabel Plaza |
|
|
Badal |
|
||
La Marina |
|
||
Carles Ribas |
|
Durant tota la residència i com a activitat obligatòria, les resident han d'assistir a les reunions del grup de comunitària els períodes que estiguin rotant al CAP.
Pla formatiu obligatòri
Aquest formació és obligatòria per a tots els residents de la UDM, el registre de les diferents tasques es realitzarà al Portafoli a l'apartat de les activitats comunitàries.
R1
1. Introducció a la comunitària i determinants socials de la salut (DDSS):
2. Diagnòstic de salut i procés comunitari
3. Mapeig d'actius (finals R1)
R2
4. Disseny projecte comunitari
Guàrdies de Comunitària
Els/les residents que vulguin optar a fer guàrdies de comunitària han de presentar a la Unitat Docent una proposta amb un Programa d'atenció comunitària. Aquest programa ha d'estar elaborat en funció d'uns requisits establerts i ha de ser aprovat per la UDM.
Un cop aprovat el programa es proporcionarà al/la resident un dossier de treball on s'aniran registrant les activitats comunitàries dutes a terme amb la data, les hores invertides i signatura de la persona responsable. De forma trimestral es presentarà el dossier a la UDM i es tramitarà el pagament de les hores de guàrdies que reportin. La mitjana de guàrides comunitàries acostuma a ser d'una guàrdia mensual.
Al final de la residència s'entregarà el dossier a la UDM juntament amb el full d'avaluació del seu responsable docent i aquesta esdevindrà una puntuació com a una rotació més i com a activitat complementària a l'avaluació anual.
Es demana el compromís de la/el resident per mantenir la seva vinculació al projecte fins finalitzar la residència.
Aquí podeu consultar la presentació que s'ha fet a la UDM
R1 |
R2 | |
Com a assistent | · Cal assistir a les sessions dels serveis a on desenvolupi la seva estança formativa · Cal assistir a les sessions que estiguin programades al seu EAP |
· Cal assistir a les sessions dels serveis a on desenvolupi la seva estança formativa · Cal assistir a les sessions que estiguin programades al seu EAP |
Com a ponent |
· Presentació d’una sessió durant el dia docent. Resoldre una pregunta clínica sorgida al llarg de la pràctica assistencial com a resident · Presentació en horari de sessió l'anàlisi del cas a domicili amb registre de diagnòstic Z
|
· Presentació d’una sessió informativa sobre el seu TFR a l’EAP. · Presentació d’una sessió durant el dia docent. Resoldre una pregunta clínica sorgida al llarg de la pràctica assistencial com a resident. · Presentació en horari de sessió de l’EAP d’una revisió bibliografia i/o incident crític. |
La Subcomissió de Docència d'Infermeria de la UDM aprova la normativa interna de guàrdies que es recull en aquest document.
Un cop assolides les hores mínimes de guàrdies, es poden ampliar voluntàriament. En cas de requerir una ampliació de més de 691 hores, cal que el resident signi una sol·licitud disponible en aquest document.
Com mirar les hores de guàrdies fetes?
Has d'entrar a la part privada de la web amb el teu usuari i contrasenya. A la pestanya on posa General–Guàrdies has de triar el teu EAP de la columna de l'esquerra. Desprès tries el servei d'atenció primària i t'apareixerà el calendari. Clicant a qualsevol dia, t'apareixeran els residents que feu guàrdia en aquell EAP amb dues columnes:
Hores fetes: és el comptador que mirem nosaltres, i compta les hores que ja estan retribuïdes fins la darrera nòmina.
Hores programades: en aquesta columna apareixen les guàrdies que ja estan introduïdes a la web però que encara no estan pagades. Segons el centre, si les introdueix amb més o menys antelació a la web, les residents poden tenir més o menys hores programades.
Aquests comptadors s'actualitzen quan canvieu d'any de residència.
Taula retributiva 2023 |
SOU (x14) |
Grau Formació (x14) |
Total Mensual |
IIR R1 |
1.120,26 |
173,79 |
1.294,05 |
IIR R2 |
1.120,26 |
279,25 |
1.399,51 |
Atenció continuada física laborable €/hora |
Atenció continuada física dissabte, diumenge i festiu €/hora |
||
IIR R1 |
10,57 |
IIR R1 |
11,95 |
IIR R2 |
12,68 |
IIR R2 |
14,34 |
La principal finalitat del procés d’avaluació és detectar problemes en els aprenentatges i adquisició de competències del/la resident, i poder introduir millores. En cas de que es detectessin problemes que poguessin afectar seriosament la formació d'aquest, es discutiran a la Subomissió de Docència.
La normativa d'avaluació ve regulada pel Reial Decret d'aspectes formatius:
Avaluació de les rotacions
Informe de Evaluación de la Rotación: Full Ministeri (no imprimir directament, descarregar el document editable)
El responsable de la rotació (hospitalària o d’atenció primària) avaluarà el resident en acabar la rotació usant el full corresponent que conté els objectius de la rotació i les qualificacions d'1 a 10, on el 70% de la puntuació correspon als coneixements i habilitats, i el 30% a les actituds. Les recomanacions de l’escala qualificadora són:
Cuantitativa (1-10) |
Cualitativa |
1-2 |
Muy insuficiente. Lejos de alcanzar los objetivos de la rotación. Deben indicarse áreas de mejora en el apartado correspondiente. |
3-4 |
Insuficiente. No alcanza todos los objetivos de la rotación, pero podrían alcanzarse con un periodo complementario de formación. Deben proponerse áreas de mejora en el apartado correspondiente y sugerir la duración del periodo complementario. |
5 |
Suficiente. Alcanza los objetivos de la rotación. |
6-7 |
Bueno. Alcanza los objetivos de la rotación, demostrando un nivel superior en algunos de ellos. |
8-9 |
Muy bueno. Domina todos los objetivos de la rotación. |
10 |
Excelente. Muy alto nivel de desempeño, respecto a los objetivos de la rotación. Sólo alcanzan esta calificación un número limitado de residentes. Se valorará de acuerdo con la experiencia del colaborador docente con los resultados de la promoción o con otras promociones anteriores de residentes, calificados como muy buenos. |
NA |
No se aplica de acuerdo con los objetivos planteados. |
Avaluació anual
Aquesta avaluació s'emet en base a dos documents:
1. Informe d'avaluació anual, amb el qual s'emet la qualificació global anual del resident en base als següents continguts:
2. Avaluació anual pel comitè d'avaluació, que conté la qualificació quantitativa (1-10) i qualitativa (molt insuficient, insuficient, suficient, bé, molt bo, excel·lent) emesa pel comitè, sent negativa la puntuació menor a 5.
Avaluació final
El Comitè d'avaluació decideix la qualificació final del resident, després de finalitzar el període de residència, basant-se en els resultats de les Avaluacions Anuals. Es ponderen les avaluacions anuals per al càlcul de l'avaluació final d'acord a la progressiva assumpció de les responsabilitats inherents a l'exercici professional de l'especialitat que el resident assumeix a mesura que progressa en la seva formació.
Per calcular la mitjana ponderada s'utilitzen els següents criteris:
La qualificació de l'avaluació final del Comitè d'Avaluació serà:
La Unitat Docent disposa d’un sistema d’avaluació bilateral de totes les rotacions i activitats amb la finalitat de detectar problemes i poder introduir millores. En el cas de que afectin a la formació es discutiran a la Subcomissió de Docència d'Infermeria FiC. Al finalitzar cadascuna de les rotacions, el resident entregarà i recollirà el full d'avaluació del col·laborador docent i el lliurarà a la seva tutora. També haurà de complimentar i enviar on line el full d'avaluació de cada rotació que farà el resident.
Associacions i societats científiques
Bibliografia