Programa de l'especialitatRotacions |
Cursos
|
RecercaComunitàriaSessions |
GuàrdiesSupervisió del residentRetribucions |
AvaluacionsLlibre del Resident |
Bibliografia, lectures i pàgines web d'interès |
[traducción google al castellano] [google translation to English]
Aquí podeu consultar el PROGRAMA OFICIAL DE L'ESPECIALITAT DE MEDICINA FAMILIAR I COMUNITÀRIA.
Les Unitats Docents de Medicina Familiar i Comunitària de Catalunya han elaborat un document sobre SUPERVISIÓ I GRAU DE RESPONSABILITAT DEL METGE RESIDENT DE MEDICINA FAMILIAR I COMUNITÀRIA EN L'ÀMBIT DE L'ATENCIÓ PRIMÀRIA I EN L'ÀMBIT DE LES URGÈNCIES.
(amunt)
(amunt)
Cronograma de rotacions de la formació MIR de MFiC (R1 - R4)
R1 |
4 mesos a l’Equip d’Atenció Primària (EAP) |
||
8 mesos Medicina Interna (MI), Urgències o Especialitats mèdiques |
|||
Guàrdies: 12 mesos a Medicina Interna (Hospital) 1 jornada al mes al CAP/CUAP |
|||
R2 |
1-4 mesos Especialitats mèdiques o Rotacions optatives |
||
2 mesos Salut Mental CSMA |
|||
2 mesos Geriatria/Cures Pal·liatives |
|||
Especialitats medicoquirúrgiques |
1 mes Oftalmologia |
||
1 mes ORL |
|||
2 mesos Reumatologia/Traumatologia |
|||
1-2 mesos Dermatologia |
|||
Guàrdies |
8 mesos a Medicina Interna (Hospital) 1 jornada al mes al CAP/CUAP |
||
2 mesos Traumatologia |
|||
2 mesos Cirurgia general |
|||
R3 |
1er Semestre |
3 mesos Pediatria CAP/Hospital |
|
1 mes Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva AP |
|||
2 mesos Rotacions optatives AP o externa (es poden fer durant R3 ó R4) |
|||
Guàrdies |
3 mesos Pediatria |
||
2 mesos Ginecologia i Obstetrícia |
|||
Medicina Interna (Hospital) 2 jornades al mes al CAP |
|||
2on Semestre |
6 mesos a l’EAP i 1 mes de Rotació rural obligatòria |
||
Guàrdies: 6 mesos CAP Opció voluntària CUAP o Hospital Opció voluntària Guàrdies Comunitària |
|||
R4
|
12 mesos a l’EAP |
||
Guàrdies: 12 mesos al CAP i CUAP Opció voluntària Hospital Opció voluntària Guàrdies Comunitària |
(amunt)
Seguint les directrius del programa oficial, els metges residents de primer any comencen el seu aprenentatge amb una rotació de 4 mesos de durada pels centres docents d’atenció primària i que han de realitzar, si és possible, en el decurs del primer semestre.
Els metges residents trien el centre on duran a terme les seves activitats relacionades amb l’atenció primària i són adscrits a un tutor encarregat de supervisar directament el progrés formatiu del resident al llarg de tot el Programa. Amb una periodicitat mínima trimestral, els metges residents s’entrevistaran amb el seu tutor, i aquest complimentarà el formulari d'entrevista tutor-resident al Llibre del Resident.
Com a objectius docents específics per a aquest període podem indicar els següents:
(amunt)
Les diferents rotacions hospitalàries que es realitzen durant el primer i segon any de residència tenen uns objectius específics que es recullen en aquest document.
Rotacions de Pediatria, Salut Mental i Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva (R2 i R3)
A l’inici de la seva rotació, els metges residents hauran de presentar-se davant el responsable del centre corresponent i hauran de lliurar la llista de guàrdies que han de realitzar durant la seva estada al servei, i notificar totes les circumstàncies que puguin afectar la seva assistència normal a les activitats programades (vacances, guàrdies, baixes...). Qualsevol problema que pugui aparèixer durant la seva estada l’haurà de comunicar al seu tutor.
En aquest document es poden consultar els objectius específics d'aquestes rotacions.
(amunt)
Normes generals de les rotacions optatives i externes
Els residents de la UD disposen d’un temps en període de residència per a realitzar rotacions optatives i/o externes, amb la següent distribució:
S’entén per rotació optativa aquella que té lloc en un dispositiu que forma part de la UD, o que n’és col·laborador, o té conveni amb ella.
Una rotació externa, en canvi, és aquella que té lloc a centres o dispositius que no formen part de la UD ni són col·laboradors ni tenen conveni amb ella. Això inclou tant centres ubicats a Barcelona com fora d’ella.
Les rotacions optatives i/o externes, al igual que les rurals, es realitzaran en el període que va entre el segon semestre de R3 i el primer quadrimestre de R4, per tal que no interfereixin en les rotacions hospitalàries ni en les tasques del final de la residència. Per fer-les fora d'aquest període caldrà presentar una justificació a la Unitat Docent, amb autorització del coordinador docent i del tutor, i caldrà l'aprovació de la comissió de docència. Les rotacions optatives i externes s'han de fer en algun dels mesos de CAP, no s'admetran canvis en la programació de les rotacions de pediatria i ASSIR o altres rotacions obligatòries per realitzar aquestes rotacions.
El resident també pot optar per no demanar la rotació optativa i/o externa i, en aquest cas, el temps corresponent restarà amb el seu tutor al CAP.
(amunt)
Rotacions optatives de R3 i R4
Durant el tercer o el quart any, el programa inclou 2 mesos de rotacions optatives a proposta del resident sempre i quan siguin acceptades pel seu tutor. Les possibilitats inclouran almenys les següents:
(amunt)
Per a residents de la UD |
Per a residents externs a la UD |
Una rotació externa és aquella que té lloc a centres o dispositius que no formen part de la UD ni són col·laboradors ni tenen conveni amb ella. Això pot incloure tant centres ubicats a Barcelona com fora d’ella.
Per acord de la comissió de docència, en substitució d'un dels mesos de rotació optativa, es podrà realitzar 1 mes de rotació externa en algun dispositiu proposat pel resident i el seu tutor.
L’acceptació d'una rotació externa estarà condicionada al vist i plau de la Comissió de Docència que en farà una valoració prèvia i, en cas de que es compleixin els requisits exigits, serà aquesta la que haurà de sol.licitar l’autorització al Departament de Salut (Generalitat de Catalunya).
Les rotacions externes, al igual que les optatives i les rurals, es realitzaran en el període que va entre el segon semestre de R3 i el primer quadrimestre de R4, per tal que no interfereixin en les rotacions hospitalàries ni en les tasques del final de la residència. Per fer-les fora d'aquest període caldrà presentar una justificació a la Unitat Docent, amb autorització del coordinador docent i del tutor, i caldrà l'aprovació de la comissió de docència. Les rotacions optatives i externes s'han de fer en algun dels mesos de CAP, no s'admetran canvis en la programació de les rotacions de pediatria i ASSIR o altres rotacions obligatòries per realitzar aquestes rotacions.
El Departament de Salut NO autoritzarà, en cap cas, rotacions externes en els darrers tres mesos previs a la finalització de la residència.
Requisits:
D’acord amb el Decret Català 165/2015 i el Real Decreto 183/2008, el personal resident podrà realitzar rotacions externes sempre que es compleixin els següents requisits:
En cas que les rotacions externes es vulguin fer en centres o unitats docents no acreditades per a la formació especialitzada o en centres estrangers, cal justificar-ne l’elecció en detriment d’un centre o unitat docent acreditat, especificant el valor afegit que representa per a la formació de la persona resident i el grau d’excel·lència que ha de garantir el període formatiu.
La Gerència del Centre d’orígen s'ha de comprometre expressament a continuar abonant al resident la totalitat de les seves retribucions, incloses les derivades de l’atenció continuada que pogués realitzar durant la rotació externa si aquesta es fa dins de l'estat español i amb garanties de supervisió. En cas de rotacions fora de l'estat español, el resident hi va en qualitat d'observador, exclusivament en formació, i no pot exercir la medicina ni realitzar tasques assitencials, pel que no es podran abonar jornades complementaries (guàrdies).
Les rotacions externes no donaran dret al rèdit de despeses de viatge ni a dietes d’allotjament i manutenció.
No s’autoritzaran rotacions externes durant els darrers tres mesos de la Formació Sanitària Especialitzada.
La Unitat Docent ha elaborat un catàleg de rotacions amb les memòries presentades pels residents de promocions prèvies i que estan penjades a l'espai de documents de la web.
Tràmits:
1. Cada resident juntament amb el seu tutor pot proposar la rotació que consideri convenient per completar la seva formació i haurà de contactar amb el centre receptor per tal d’obtenir l’acceptació del mateix i un programa de la rotació amb els objectius docents proposats. S'aconsella que, abans d'iniciar-se els tràmits, es faci un contacte previ amb la secretaria de la nostra UD per exposar la intenció de rotació externa, especificant el centre on es vol anar, per tal d'evitar errors o demores innecessàries que puguin dificultar la futura aprovació de la rotació.
2. Per a sol·licitar la rotació externa, s'han de presentar els següents documents: (Els documents han d'estar degudament complimentats i signats electrònicament. No s'admetrà cap document incomplert)
La documentació s’ha d’enviar a la Unitat Docent amb un mínim de 3 mesos d’antelació.
3. A la tornada, haureu de fer arribar a la Unitat Docent:
Des de la UD oferim, per a residents externs, la possibilitat de realitzar rotacions des de 1 mes fins a un màxim de 3 mesos en els següents serveis. Les places són limitades:
Els residents interessats a rotar en algun dels nostres centres, han de posar-se en contacte, a través de correu electrònic, amb la Secretaria de la UD (externsud.bcn.ics@gencat.cat), especificant la data de la rotació i si hi ha preferència per algun dels nostres centres.
Les rotacions externes s'aproven a la Comissió de Docència. Un cop aprovada, s'envia la carta d'acceptació al resident per tal que pugui continuar els tràmits amb la seva Comunitat Autònoma.
Els residents interessats a rotar en algun dels nostres centres, han de posar-se en contacte, a través de correu electrònic, amb la Secretaria de la UD (externsud.bcn.ics@gencat.cat), especificant la data de la rotació i si hi ha preferència per algun dels nostres centres.
Les rotacions externes s'aproven a la Comissió de Docència. Un cop aprovada, s'envia la carta d'acceptació al resident per tal que pugui continuar els tràmits amb el Ministerio de Sanidad.
IMPORTANT: Els tràmits amb el Ministerio de Sanidad s'han de fer durant els següents terminis:
Un cop realizada la rotació a la nostra UDM, podeu fer-ne una valoració contestant aquest qüestionari.
La rotació rural és obligatòria i es regeix per la normativa següent:
Aquí podeu consultar el llistat de centres rurals acreditats a les UUDD de Catalunya.
El grup de medicina rural de la CAMFIC ha elaborat un document amb els objectius que ha de tenir la rotació rural.
(amunt)
La formació dels residents de MFiC mitjançant el seu itinerari formatiu és una formació en residència, compartida entre hospital i atenció primària. En el programa de formació teòrico - pràctic de la UDMAFiC de Barcelona Ciutat es pretén complementar aquesta formació sobretot en competències més transversals.
Aquest programa de formació és obligatori i es distribueix durant els quatre anys de residència. L’avaluació anual i final del resident, contemplarà l'assistència a aquesta formació. La manca d’ assistència als cursos sense justificació pot comportar una avaluació negativa.
Per a cada curs es programen diverses edicions, per tal de facilitar que cada resident pugui triar i adaptar el seu programa de formació tenint en compte aspectes com rotacions, guàrdies, vacances, etc.
L’assistència al 80% de les hores lectives de cada curs donarà dret al certificat corresponent amb número de registre de la Unitat Docent. Donat que el programa teòric es contempla com a una formació global els certificats s’entregaran en finalitzar la residència.
A més dels cursos que organitza la Unitat Docent, cada centre docent organitza de forma descentralitzada formació sobre diferents àrees de coneixement, com són: urgències, suport vital bàsic, història clínica electrònica, gestió clínica, organització de l’activitat al Centre de Salut i millora de qualitat.
Vegeu a continuació el Programa del cursos obligatoris que especifica el programa teòric – pràctic segons l’any de residència:
CURSOS PER A RESIDENTS PREVISTOS PEL PERÍODE JUNY DE 2024- MAIG DE 2025 (actualització 12 d'abril de 2024)
CURSOS PER A RESIDENTS MFiC. UNITAT DOCENT MULTIPROFESSIONAL BCN CIUTAT. PERÍODE maig de 2024- maig de 2025 ( actualització 19 de març de 2024) |
||||
Promoció |
Cursos |
Edicions |
Hores/ed |
Dates |
R1 (2024-2028)
|
INTRODUCCIÓ A L’ATENCIÓ FAMILIAR I COMUNITÀRIA |
3 |
20 |
Presencial 1ª edició: maig 2024 2ª edició: maig 2024 |
ANÀLISI DE LA SITUACIÓ DE SALUT |
- |
20 |
Presencial descentralitzat a l’EAP durant la rotació per AP |
|
Acollida De Residents. Mòdul De Salut I Prevenció De Riscos Laborals |
1 |
2 |
Auto-formatiu (moodle) Juny – setembre de 2024 |
|
EL LLIBRE DEL RESIDENT PER TUTORS I RESIDENTS R1 DE MFIC |
3 |
2 |
Presencial 1ª edició: juliol 2024 2ª edició: setembre 2024 3ª edició: setembre 2024 |
|
TALLER DE RADIOLOGIA DE TÒRAX |
2 |
3 |
Presencial 1ª edició: octubre de 2024 2ª edició: novembre de 2024 |
|
RADIOPROTECCIÓ MULTIPROFESSIONAL (CARAM) |
1 |
|
Autoformatiu |
|
TALLER EXPLORACIÓ FÍSICA I ECG |
- |
2 |
Presencial descentralitzat a l’EAP durant la rotació per AP |
|
R2 (2023-2027)
|
MEDICINA BASADA EN L’EVIDÈNCIA
|
3 |
12 |
Format presencial 1ª edició: juny 2024. 2ª edició: juliol 2024 3ª edició: setembre 2024 |
TALLER D’ANÀLISI DEL ROL EN L’ATENCIÓ A LA FAMÍLIA
|
3 |
5 |
Presencial 1ª edició: juliol 2024 2ª edició: octubre de 2024 3ª edició: desembre de 2024 |
|
TALLER ORL I VERTIGEN |
2 |
3 |
Presencial 1ª edició: octubre de 2024 2ª edició: novembre de 2024 |
|
BIOÈTICA
|
3 |
13 |
Presencial+ tasques moodle: 1ª edició: Novembre de 2024 2ª edició: Desembre de 2024 3ª edició: Gener 2025 |
|
SALUT COMUNITÀRIA |
1 |
|
curs online de sumaSalut gener - febrer 2025 |
|
ENTREVISTA CLÍNICA
|
3-4 |
15 |
Presencial 1ª edició : febrer 2025 2ª edició: març 2025 3ª edició: abril 2025 4ª edició: maig 2025 |
|
R3 (2022-2026)
|
ACTUALITZACIÓ EN TERAPÈUTICA FARMACOLÒGICA I PRÀCTICA CLÍNICA |
2 |
30 |
Presencial 16 hores + tasques moodle 14 hores 1ª edició: juny 2024 2ª edició: juliol 2024 |
SUPORT VITAL IMMEDIAT |
4 |
23 |
Presencial 1ª edició: setembre 2024 2ª edició: octubre de 2024 3ª edició: Novembre de 2024 4ª edició: Desembre de 2024 |
|
TALLER DE DERMATOSCÒPIA BÀSICA |
2 |
4 |
Presencial. 1ª edició: novembre 2024 2ª edició: desembre 2024 |
|
TALLER DE RETINOGRAFIA PRÀCTICA |
2 |
3 |
Virtual 1ª edició: gener 2025 2ª edició: febrer 2025 |
|
SALUT COMUNITÀRIA: ELABORACIÓ D’UN PROJECTE COMUNITARI |
3 |
15 |
15 hores: 2 hores de teoria 1ª edició: gener 2025 2ª edició: febrer 2025 3ª edició: març 2025 |
|
INCAPACITATS LABORALS I ALTRES PRESTACIONS-ICAM |
2 |
28 |
Presencial Teoria: 1ª edició: de febrer 2025 2ª edició : de març 2025 Pràctica ICAM : febrer- març 2025 |
|
ECOGRAFIA CLINICA BASICA: ABDOMINAL, RENO-VESICAL, PULMONAR, VASCULAR |
3 |
15 |
Presencial 1ª edició: abril de 2025 2ª edició: maig 2025 3ª edició: juny 2025 |
|
R4 (2021-2025)
|
GESTIÓ DE LA DEMANDA: COM INFLUEIX A LA CONSULTA |
3 |
6 |
Presencial+ treball pràctic 1ª edició: juny de 2024 2ª edició: setembre de 2024 3ª edició: octubre de 2024 |
ENTREVISTA MOTIVACIONAL |
3/4 |
10 |
Presencial 1ª edició: novembre 2024 2ª edició: desembre 2024 3ª edició: de gener 2025 4ª edició: febrer 2025 |
|
EDUCACIÓ PER LA SALUT: TALLER D’ACTIVITAT FÍSICA, TABAC, ALCOHOL I DROGUES. (55+11) |
3 |
8 |
Presencial. 1ª edició: febrer 2025 2ª edició: març 2025 3ª edició: abril 2025 |
|
R3 i R4 |
METODOLOGIA DE RECERCA |
Formació descentralitzada a les agrupacions de centres docents. 2 hores cada 15 dies. |
(anar amunt)
Formació en recerca / Dia docent del resident
Part de la formació i recerca en temes específics d’Atenció Primària, s’aborda de forma conjunta mitjançant agrupacions de residents de diferents centres en el que denominem el Dia docent del resident. Aquest s'inicia a mitjans del tercer any i durant tot el quart any de residència.
A Barcelona estan constituïdes 4 agrupacions de centres per àrees de proximitat.
La periodicitat del Dia docent és la següent: cada quinze dies dedicat a recerca (2 hores) amb la tutorització d'un tècnic de salut, i un cop al mes dedicat a formació (4 hores). L'assistència és obligatòria i serà controlada mitjançant un registre de signatures.
L’objectiu de la part de recerca és aprendre mitjançant la planificació i execució d’un projecte de recerca de forma tutoritzada pels tècnics de salut de la Unitat BASIQ. La metodologia que es segueix són sessions teòriques i pràctiques adaptades a la realització del projecte d’investigació, i l’avaluació es fa mitjançant la presentació dels resultats en una comunicació oral a la Jornada de Recerca de Residents i a d'altres congressos.
A continuació es detalla la distribució dels tècnics de salut a les diferents agrupacions:
Agrupacions |
Centres |
R4 (MFIC 2020-2024) |
R3 (MFIC 2021-2025) |
Muntanya |
Carmel Bon Pastor |
Francesc Orfila |
Isabel Plaza |
Via Barcino Chafarinas Montcada |
Andrea Sánchez |
Maribel Fernández |
|
Sant Martí |
La Mina La Pau |
Maribel Fernández |
Isabel Plaza |
Poblenou Clot |
Francesc Orfila |
Andrea Sánchez |
|
Ciutat Vella |
Raval Nord Gòtic |
Maribel Fernández |
Andrea Sánchez |
Raval Sud |
Maribel Fernández |
Francesc Orfila |
|
Dreta-Esquerra |
Passeig St.Joan Larrard |
Andrea Sánchez |
Francesc Orfila /Francesc Orfila |
La Marina Carles Ribas |
Francesc Orfila/ Pako Díaz |
Maribel Fernández |
A la part de formació, tutors experts en temes inclosos al programa de l’especialitat organitzen sessions teòrico-pràctiques de forma rotatòria; i els residents, també de forma rotatòria, s’encarreguen d’organitzar i impartir sessions als seus companys.
L'assitència al Dia docent del resident és obligatòria. Els responsables de cada sessió duran a terme un control d'assistència.
(anar amunt)
Els residents tenen establert, en el seu itinerari formatiu, una formació sobre Salut Comunitària. Hi ha una part de formació bàsica obligatòria i una part optativa que son el anomenem les guàrdies de comunitària.
Aquesta formació és obligatòria per a tots els residents de la Unitat Docent i consta del següent:
R1:
R2:
Per altra banda i de forma optativa existeix la possibilitat de fer el que anomenem guàrdies de comunitària.
Els/les residents que vulguin optar a fer guàrdies de comunitària han de presentar a la Unitat Docent, durant qualsevol any de residència però no més tard del final de R3, una proposta amb un Projecte d'atenció comunitària. Aquest programa ha d'estar elaborat en funció d'uns requisits establerts i ha de ser aprovat per la UDM.
Un cop aprovat el projecte es proporcionarà al/la resident un dossier de treball on s'aniran registrant les activitats comunitàries dutes a terme amb la data, les hores invertides i signatura de la persona responsable. De forma trimestral es presentarà el dossier a la UDM i es tramitarà el pagament de les hores fetes fora de la jornada ordinària com a guàrdies. La mitjana està estimada en unes 5 hores mensuals.
Al final de la residència s'entregarà el dossier a la UDM juntament amb el full d'avaluació del seu responsable docent i aquesta esdevindrà una puntuació com a una rotació més (amb ponderació de 2 mesos) i com a activitat complementària a l'avaluació anual.
Aquí podeu consultar la presentació que s'ha fet a la UDM.
(amunt)
SESIONES R1 |
|
COMO ASISTENTE |
COMO PONENTE |
Deberá asistir a las sesiones en los servicios en donde desarrolle su estancia formativa Deberá asistir a las sesiones de su EAP: clínicas, bibliográficas, interconsulta, organizativas, conjuntas con enfermería, con todo el EAP, u otros temas generales. |
Deberá presentar una sesión de su análisis de situación de salud de la ABS en el EAP. Deberá presentar una sesión sobre un caso clínico en el ámbito hospitalario y otra en el ámbito de Atención primaria. Deberá presentar una sesión de revisión sobre una guía clínica o protocolo. |
SESIONES R2 |
|
COMO ASISTENTE |
COMO PONENTE |
Deberá asistir a las sesiones en los servicios en donde desarrolle su estancia formativa Deberá asistir a las sesiones de su EAP: clínicas, bibliográficas, interconsulta, organizativas, conjuntas con enfermería, con todo el EAP, u otros temas generales. |
Deberá presentar una sesión sobre un caso clínico en el ámbito hospitalario y otra en el ámbito de atención primaria. Deberá presentar una sesión de revisión sobre una guía clínica o protocolo. Deberá presentar una sesión de revisión bibliográfica. Deberá presentar una sesión clínica sobre un tema de salud mental. |
SESIONES R3 |
|
COMO ASISTENTE |
COMO PONENTE |
Deberá asistir a las sesiones en los servicios en donde desarrolle su estancia formativa Deberá asistir a las sesiones de su EAP: clínicas, bibliográficas, interconsulta, organizativas, conjuntas con enfermería, con todo el EAP, u otros temas generales. |
Deberá presentar una sesión sobre un caso clínico. Deberá presentar una sesión de revisión sobre una guía clínica o protocolo. Deberá presentar una sesión de revisión bibliográfica. Deberá presentar una sesión clínica sobre un tema de pediatría. Deberá presentar una sesión sobre aspectos diferenciales de la rotación rural. Deberá presentar una sesión de presentación del proyecto de investigación |
SESIONES R4 |
|
COMO ASISTENTE |
COMO PONENTE |
Deberá asistir a las sesiones en los servicios en donde desarrolle su estancia formativa Deberá asistir a las sesiones de su EAP: clínicas, bibliográficas, interconsulta, organizativas, conjuntas con enfermería, con todo el EAP, u otros temas generales. |
Deberá presentar como mínimo: Dos sesiones sobre temas clínicos. Una sesión de revisión sobre una guía clínica o protocolo. Dos sesiones de revisión bibliográfica.
Deberá presentar una sesión de presentación del trabajo de investigación |
(amunt)
La comissió de docència té aprovada una normativa interna de guàrdies basada en el Programa Oficial de l'Especialitat i la normativa laboral i docent que regula la Formació Sanitària Especialitzada.
El Programa de l’especialitat recomana que les guàrdies (amb pernoctació) que han de realitzar els residents de MFiC no sigui menor de 3 al mes, ni major de 5. En funció d’aquesta normativa i la normativa de jornada de treball màxima i dret al descans de la Unió Europea s’ha establert que les hores anuals de guàrdia recomanades són 691 hores.
En cas d'optar voluntàriament per una ampliació d'hores, més enllà de 691, cal que el resident signi electrònicament la sol·licitud (pdf) i la faci arribar a la UDM per correu electrònic o per evalisa. En aquests casos, el número d'hores màxim s'estableix en funció de la normativa laboral de l'ICS i sempre vetllant per la formació adecuada del resident. Actualment està fixat en un màxim de 850 hores anuals. Segons el Real Decreto 1146/2006 que regula la relació laboral especial dels residents, en cap cas no es podran realitzar més de 7 guàrdies al mes amb pernoctació.
En quant a aprenentatges en matèria d'urgències, la comissió d'avaluació de la UD considerarà que un resident ha assolit la formació mínima requerida per obtenir una avaluació positiva, quan hagi superat les 600 hores/any durant R1, R2 i R3; i les 520 hores/any durant R4 (donat que no hi ha pernoctació). En cas de residents que tinguin una adaptació especial del seu programa formatiu, el mínim d’hores serà individualitzat a proposta del seu tutor, i aprovat per la comissió de docència.
Les hores de guàrdia es compten a través de les hores de jornada complementària retribuïdes. Podeu portar el control de les hores a través d'aquesta pàgina web.
Com mirar les hores a la web?
Has d'entrar a la part privada de la web amb el teu usuari i contrasenya. A la pestanya on posa General – Guàrdies has de triar el teu EAP de la columna de l'esquerra. Desprès tries el servei d'atenció primària i t'apareixerà el calendari. Clicant a qualsevol dia, t'apareixeran els residents que feu guàrdia en aquell EAP amb dues columnes:
Hores fetes: és el comptador que mirem nosaltres, i compta les hores que ja estan retribuïdes fins la darrera nòmina.
Hores programades: en aquesta columna apareixen les guàrdies que ja estan introduïdes a la web però que encara no estan pagades. Segons el centre, si les introdueix amb més o menys antelació a la web, els residents poden tenir més o menys hores programades.
Aquests comptadors s'actualitzen quan canvieu d'any de residència.
Per sol·licitar un canvi de guàrdia al CUAP s'ha d'emplenar aquest formulari, i enviar-lo a la secretaria del CUAP afectat amb un mínim de 5 dies naturals d'antel·lació (CUAP Manso, CUAP Sant Martí, CUAP Horta, CUAP Casernes).
Actualment estan aprovats per la comissió de docència i són vigents els següents protocols de supervisió proposats per les Unitats Docents de Medicina Familiar i Comunitària de Catalunya:
(amunt)
El salari i el preu de l'hora de guàrdia varia segons l'any de residència:
SOU BASE |
FORMACIÓ |
TOTAL |
|
R1 |
1.288,31 € |
108,14 € |
1.396,45 € |
R2 |
1.288,31 € |
214,09 € |
1.502,40 € |
R3 |
1.288,31 € |
343,51 € |
1.631,82 € |
R4 |
1.288,31 € |
473,02 € |
1.761,33 € |
A partir de la promoció 2022, s'afegeix un incentiu anual de 5.125 € repartit en 12 pagues que s'abonen a mes vençut. Això representa un complement d'especialitat de 427,09 € mensuals.
Preu per hora de guàrdia |
||||
|
R1 |
R2 |
R3 |
R4 |
laborable |
17,51 € |
21,01 € |
24,51 € |
26,26 € |
festiu |
19,10 € |
22,91 € |
26,73 € |
28,64 € |
Els mòduls de 24h (jornada ordinària + jornada complementària) son retribuides amb un preu fixe per mòdul i no per hores, segons l'any de residència i el dia:
DIA |
IMPORT |
dilluns a dijous R1 |
225,00 |
divendres R1 |
325,00 |
dissabte sense lliurança R1 |
500,00 |
dissabte amb lliurança, diumenge i festius R1 |
425,00 |
dilluns a dijous R2 |
270,00 |
divendres R2 |
390,00 |
dissabte sense lliurança R2 |
600,00 |
dissabte amb lliurança, diumenge i festius R2 |
510,00 |
dilluns a dijous R3 |
315,00 |
divendres R3 |
455,00 |
dissabte sense lliurança R3 |
700,00 |
dissabte amb lliurança, diumenge i festius R3 |
595,00 |
dilluns a dijous R4 |
337,50 |
divendres R4 |
487,50 |
dissabte sense lliurança R4 |
750,00 |
dissabte amb lliurança, diumenge i festius R4 |
637,50 |
Per als R3 i R4 que realitzin una jornada complementària, a contra torn, de 5 hores al CAP, aquesta també serà retribuïda com un mòdul fixe de 190 hores.
Gratificacions especials:
- 24, 25 i 31 de desembre, 5 de gener (de 22h a 8h): +50% del preu de l'hora
- 25 i 26 de desembre, 1 i 6 de gener (de 8 a 22h): +50% del preu de l'hora
La principal finalitat del procés d’avaluació és detectar problemes en els aprenentatges i adquisició de competències del resident, i poder introduir millores. En cas de que es detectessin problemes que poguessin afectar seriosament la formació d'aquest, es discutiran a la Comissió de Docència.
La normativa d'avaluació ve regulada pel Reial Decret d'aspectes formatius:
Els criteris i objectius del sistema d’avaluació dels residents de MFiC venen determinats, específicament, en el programa de l’especialitat.
La Unitat Docent disposa d’un sistema d’avaluació bidireccional de totes les rotacions i activitats docents.
Avaluació de les rotacions R1-R4 |
El responsable de la rotació avalua al resident: |
El resident valora la rotació (optatiu i en el moment que ho vulgui) |
Avaluació anual R1-R4 |
El tutor fa:
La comissió d'avaluació de la UD fa una avaluació anual de cada resident. Les qualificacions anuals seran publicades al Llibre del resident. |
El resident valora l'any de residència mitjançant una enquesta que se li envia per correu-e i que es troba disponible al Llibre del resident |
Avaluació formativa: Entrevistes LLIBRE DEL RESIDENT |
|
Informe de Evaluación de la Rotación (FICHA 1 castellà)
El responsable de la rotació (hospitalària o d’atenció primària) avaluarà el resident en acabar la rotació usant el full corresponent que conté els objectius de la rotació i les qualificacions d'1 a 10:
Les recomanacions de l’escala qualificadora són:
Cuantitativa (1-10) |
Cualitativa |
1-2 |
Muy insuficiente. Lejos de alcanzar los objetivos de la rotación. Deben indicarse áreas de mejora en el apartado correspondiente. |
3-4 |
Insuficiente. No alcanza todos los objetivos de la rotación, pero podrían alcanzarse con un periodo complementario de formación. Deben proponerse áreas de mejora en el apartado correspondiente y sugerir la duración del periodo complementario. |
5 |
Suficiente. Alcanza los objetivos de la rotación. |
6-7 |
Bueno. Alcanza los objetivos de la rotación, demostrando un nivel superior en algunos de ellos. |
8-9 |
Muy bueno. Domina todos los objetivos de la rotación. |
10 |
Excelente. Muy alto nivel de desempeño, respecto a los objetivos de la rotación. Sólo alcalzan esta calificación un número limitado de residentes. Se valorará de acuerdo con la experiencia del colaborador docente con los resultados de la promoción o con otras promociones anteriores de residentes, calificados como muy buenos. |
NA |
No se aplica de acuerdo con los objetivos planteados. |
L'avaluació anual es composa de l'Informe anual que fa el tutor i el que fa el comitè d'avaluació. La qualificació global del resident es calcula en base a:
A. QUALIFICACIONS DE LES ROTACIONS, amb un valor del 65% respecte el total. Estan ponderades segons la seva durada.
B. QUALIFICACIONS DE LES ACTIVITATS COMPLEMENTÀRIES que el resident hagi registrat al Llibre del resident abans del termini establert per la comissió d'avaluació (publicacions, comunicacions, formació, docència i participació en projectes d'investigació, etc) amb un valor del 10% respecte el total. La puntuació de les diferents activitats està recollida en aquest document. L'autenticitat d'aquestes seran verificades pel tutor que serà el que emetrà la qualificació a l'Informe anual del Llibre de resident.
C. QUALIFICACIÓ DEL TUTOR en una escala del'1 al 10, i amb un valor del 25% respecte el total. Aquesta serà registrada a l'Informe anual del tutor del Llibre del resident.
Així, la QUALIFICACIÓ GLOBAL ANUAL del resident es calcula en base a la següent fórmula:
QUALIFICACIO ANUAL= (A x 0.65) + (C x 0.25) + B (màxim 1 punt).
Aquest conté la qualificació quantitativa anual (1-10) i qualitativa (positiva, negativa) emesa pel comitè, sent negativa la puntuació inferior a 5.
Aquesta avaluació serà comunicada al resident a través del Llibre del resident d'acord amb la normativa especificada al REAL DECRETO 183/2008, de 8 de febrero, por el que se determinan y clasifican las especialidades en Ciencias de la Salud y se desarrollan determinados aspectos del sistema de formación sanitaria especializada.
El Comitè d'avaluació decideix la qualificació final del resident, després de finalitzar el període de residència, basant-se en els resultats de les Avaluacions Anuals. Es ponderen les avaluacions anuals per al càlcul de l'avaluació final d'acord a la progressiva assumpció de les responsabilitats inherents a l'exercici professional de l'especialitat que el resident assumeix a mesura que progressa en la seva formació.
Per calcular la mitjana ponderada s'utilitzen els següents criteris:
La qualificació de l'avaluació final del Comitè d'Avaluació serà:
Amb una periodicitat mínima trimestral, els residents s’entrevistaran amb el seu tutor per valorar el compliment dels objectius d'aprenentatge i detectar millores per dur a terme. El tutor complimentarà el full d'entrevista tutor-resident a través del Llibre del resident.
Del resident a la rotació
El resident pot valorar cadascuna de les rotacions que fa. Aquesta valoració es fa mitjançant el següent formulari on-line per totes les rotacions, exceptuant el període d'estada a l'EAP de R3-R4.
En el cas de la rotació per l'EAP de R3-R4, la valoració es fa al final de cada curs, mitjançant una enquesta que s'envia per correu electrònic just abans de la reunió d’avaluació final que es fa al CAP amb la Cap d’Estudis de la Unitat Docent.
Del resident a la UD
El resident valorarà, anualment i al final de la residència, diferents aspectes relacionats amb la UD, inclosa una enquesta de satisfacció, mitjançant una enquesta on-line que rebrà per correu electronic.
El Llibre del Resident té com a finalitat facilitar l’avaluació formativa i la tutorització del progrés competencial en les diferents àrees del programa docent. El contingut del Llibre del Resident és confidencial i només és compartit amb el tutor d’atenció primària, que serà el responsable de guiar la seva elaboració. Durant el curs d’introducció que es realitzarà durant les primeres setmanes de la residencia s’amplia aquesta informació.
Des del Departament de Salut es facilita l’accés al Llibre del resident a través de la plataforma de formació.gencat. Es donarà d'alta a cada resident i al tutor que tingui assignat.
Per entrar al Llibre del resident heu d'accedir a la plataforma de formació del gencat a través del següent enllaç:
https://formacio.salut.gencat.cat/login/index.php?tenantid=prof.
Si hi accediu per primer cop:
Si teniu algun problema o dubte contacteu amb: ivilloria@gencat.cat
Per accedir des del telèfon mòbil:
El Llibre del resident consta de:
1.Espai del resident: per registrar el cronograma individual de rotacions, guàrdies, cursos i altres activitats formatives. D'aquí s'obtindrà la qualificació de les activitats complementàries per a l'avaluació anual.
2.Espai tutor-resident: conté un fòrum de comunicació privada entre ells, i uns formularis per la realització de les entrevistes trimestrals i de l'Informe anual del tutor.
3.Competències específiques del programa de l'especialitat. De cada àrea competencial cal repassar un qüestionari de les competències que s’han d’adquirir i fer una autorreflexió sobre l’aprenentatge assolit o pendent.
4.Competències transversals del programa de l'especialitat, a revisar, com a mínim, anualment. De cada àrea competencial cal repassar un qüestionari de les competències que s’han d’adquirir i fer una autorreflexió sobre l’aprenentatge assolit o pendent.
5.Activitats per treballar l’adquisició de competències amb el tutor. Poden ser optatives o obligatòries en funció de l'àrea competencial a treballar.
(anar amunt)
La Cabecera somos un grupo de residentes y profesionales sanitarios que desarrollan su actividad en Atención Primaria, empeñados en:
Promover y sostener las virtudes de la Medicina Familiar y Comunitaria y la Atención Primaria entre estudiantes, residentes, profesionales sanitarios y la población general.
Crear una red que mantenga en contacto a residentes y profesionales sanitarios de Atención Primaria y permita la reflexión y el debate en torno a las perspectivas, las amenazas y el papel que dicha atención debe desempeñar.
Informar sobre las principales características de los centros de salud nacionales (características de la población atendida, actividades docentes, comunitarias e investigadoras, instalaciones…), que ayude a los futuros residentes elegir el destino que mejor se adapte a sus preferencias personales.
Más información en la web de La Cabecera.
Les Societats Científiques
La CAMFIC i la SEMFyC
La Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària (CAMFiC) és l’associació científica que agrupa a tots els metges de família interessats en millorar la seva tasca professional. Actualment té més de 3000 socis arreu de Catalunya. La CAMFiC està federada amb les altres societats autonòmiques de medicina de família de l’Estat Espanyol. Aquesta federació s’anomena Sociedad Española de Medicina Familiar y Comunitaria (semFyC).
Dins la CAMFiC existeix una vocalia específica per als residents.
Els R1 de MFiC que es facin socis, estan exempts del pagament de la corresponent quota.
Adreça:
c/ Diputació, 316
C.P. 08009 Barcelona,
Tf: 93 301 17 77
Fax: 93 245 37 52
web: www.camfic.cat
(anar amunt)
Àrea d’Atenció Primària
1. semFYC. Guía de Actuación en Atención Primaria.
2. semFYC. Tratado de Medicina de Familia y Comunitaria.
3. semFYC. Guia Terapèutica.
4. Martín Zurro A, Cano Pérez JF. Atención Primaria. Concepto, Organización y Práctica Clínica. Madrid: Elsevier.
5. Taylor R. Medicina de Familia. Principios y práctica. Barcelona: Masson.
6. Pritchard, P. Manual de Atención Primaria de Salud. Su naturaleza y organización. Madrid.
7. Goroll, A. H. Primary Care Medicine. Philadelphia: Lippincott company.
Àrea d’Epidemiologia, d’Estadística i Metodologia de Recerca
1. Argimón Pallàs, J. M., Jiménez Villa, J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica. Barcelona: Elsevier.
2. Abransom, J. H., Abransom, Z. H. Research methods in Community Medicine. New York.
3. Fletcher, R. H., Fletcher, S.W., Wagner, E.H. Clinical Epidemiology: the essentials. Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins.
4. Rothman, K. J. Epidemiología moderna. Madrid.
5. Sackett et al. Epidemiología clínica: ciencia bàsica para la medicina clínica. Ed. Médica Panamericana.
6. Sackett DL. Medicina Basada en la Evidencia. Cómo ejercer y enseñar la MBE. Madrid: Chunchill-Livinstone.
7. Hulley BS, Cummings SR. Diseño de la investigación clínica. Un enfoque epidemiológico. Barcelona: Doyma.
8. Jiménez Villa J, Argimon Pallàs JM, Martín Zurro A, Vilardell Tarrés M, editores. Publicación científica biomédica: Cómo escribir y publicar un artículo de investigación. Barcelona: Elsevier.
9. Daly, L. E., Bourke, G. J. Interpretation and Uses of Medical Statistics. Blackwell Science.
10. Colton, T. Estadística en Medicina. Barcelona.
Àrea de Salut Pública i Administració Sanitària
1. Pineault, R., Davelury, C. La Planificación Sanitaria: conceptos, métodos, estrategias. Barcelona.
2. Sonis, A. Actividades y técnicas de Salud Pública. Buenos Aires: El Ateneo.
3. Sonis, A. Atención de la salud. Medicina Sanitaria y Administración de Salud. Buenos Aires: El Ateneo.
4. Muir JA. Atención Sanitaria basada en la evidencia. Cómo tomar decisiones en gestión y política sanitaria. Madrid.
Àrea de Salut Mental
1. Borrell, F. Entrevista Clínica: manual de estrategias prácticas. Barcelona: semFYC, Sociedad Española de Medicina de Familia y Comunitaria.
2. López-Ibor Aliño, J. J., Valdés Miyar, M. DSM-IV. Manual diagnóstico y estadístico de los transtornos mentales (American Psychiatric Association). Barcelona: Masson.
3. Israel, L. El médico frente al enfermo. Barcelona: José Batlló.
4. Tizón, J.L. Componentes psicológicos de la práctica médica. Una perspectiva desde la Atención Primaria. Barcelona: Biblària.
5. Balint, M. El médico, el paciente y la enfermedad. Buenos Aires.
(anar amunt)
Lectures recomanades
Novel.la
Reflexions
Humor i còmic
(anar amunt)
Pàgines web i blogs d’interès
Associacions de Medicina de Família
Associacions de residents
Altres organismes
Catalans
Acadèmia Ciències Mèdiques i la Salut de Catalunya i Balears
l’Institut d’Investigació i Recerca en Atenció Primària (IDIAP Jordi Gol).
Estatals
Internacionals
Bioètica
Generalitat de Catalunya
Cerca bibliogràfica
Biblioteca virtual de ciencies de la salut de Catalunya. Accés amb les credencials del gencat.
Tripdatabase en anglès i en castellà. Metabuscador de fonts primàries i secundàries de medicina basada en l’evidència.
Guies de pràctica Clínica i revisions bibliogràfiques
3clics: guies cliniques breus i revisió d’articles.
Informació mèdica. Medicina Basada en l’Evidència. Guies de Pràctica Clínica.
Catàleg de Guies de Pràctica Clínica i eines metodològiques per a la seva elaboració
Fisterra. Guies de pràctica clínica per a Atenció Primària: accés des de la Biblioteca de Ciències de la Salut de Catalunya
Informació per a pacients
(anar amunt)
Revistes d’interès
Específicament d’Atenció Primària
AMF(Actualización en Medicina de Familia):accés des de e-cap>Documentació>biblioteca digital>publicacions electròniques
FMC(Formación Médica Continuada): accés des de e-cap>Documentació>biblioteca digital>publicacions electròniques
AFP(American Family Physician)
Altres revistes d’interès en Atenció Primària
Salut Pública
Promoció de la salut i educació sanitària
(anar amunt)